15 July 2012

Salafi bukan kelompok, tetapi manhaj.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Terdapat beberapa kawan2 yang masih memahami salaf dari kaedah yang tidak benar, mereka memahami bahawa salaf ini kelompok sama seperti wujudnya kelompok2 dakwah di Malaysia atau di negara lainnya.

Tidak, ia tidak benar. Salafi bukan kelompok. Salafi ialah satu manhaj, cara memahami dan kaedah beragama.

Salafi tidak mempunyai ketua. Siapa ketua salafi? tiada. Ia tidak sama seperti kelompok2 yang lainnya.

Manhaj salaf ialah manhaj yang mengikut cara beragama Nabi Muhammad Sallahualaihiwasallam dan para sahabat radhiallahuanhum ajmain.

Hadits Irbaad bin Saariyah dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam

"Artinya : Aku wasiatkan kepada kalian untuk bertakwa kepada Allah, patuh dan taat walaupun dipimpin budak Habasyi, karena siapa yang masih hidup dari kalian maka akan melihat perselisihan yang banyak. Maka berpegang teguhlah kepada sunnahku dan sunnah pada Khulafaur Rasyidin yang memberi petunjuk berpegang teguhlah kepadanya dan gigitlah dia dengan gigi geraham kalian. Dan waspadalah terhadap perkara-perkara yang baru (yang diada-adakan) kerana hal-hal yang baru itu adalah kebid'ahan dan setiap kebid'ahan adalah kesesatan" [Hadits shahih diriwayatkan oleh Abu Dawud (4608), At-Tirmidziy (2676) dan Ibnu Majah ]

Jadi, untuk memahami manhaj salaf, tiada jalan lain, melainkan perlu menuntut ilmu dan istiqomah dengannya. Yakni istiqomah untuk terus berada di atas manhaj salaf yang mulia. Manhaj yang jauh dari bid'ah, penyimpangan2, dan jarum2 kekafiran.

Tidak sedikit masa yang diperlukan untuk memahami manhaj salaf. Tiada shortcut melainkan perlu kuat dan sabar mengahdapi tekanan-tekanan lainnya.

Berapa ramai yang merindui untuk bersama manhaj salaf, tetapi kerana halangan kawan-kawan dan kepentingan lainnya, mereka tersekat dalam menyatakan kebenaran.

Tiada apa yang perlu ditakutkan, kerana Allah menjamin jalan2 buat orang2 yang menginginkan kebenaran.

***semoga Allah membantu kita memilih manhaj salaf. Ya, manhaj salaf.
sila baca SAHABAT RASULULLAH SHALLALLAHU 'ALAIHI WA SALLAM MEMILIKI MANHAJ ILMIYAH di link;

http://almanhaj.or.id/content/1052/slash/0


Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah Al-Harraaniy dalam Majmu 'Fatawa 1/182 : Adapun sunnah para Khulafaur Rasyidin adalah sunnah yang mereka laksanakan dengan perintah dari beliau Shallallahu 'alaihi wa sallam sehingga termasuk sunnahnya Shallallahu 'alaihi wa sallam. Maka tidak ada dalam agama satu kewajibanpun kecuali yang telah beliau Shallallahu 'alaihi wa sallam wajibkan, tidak ada keharaman kecuali yang diharamkannya, tidak ada hal-hal yang sunnah kecuali yang disunnahkannya dan tidak ada kemakruhan kecuali yang dimakruhkannya serta tidak ada yang mubah kecuali yang telah dimubahkannya.


Zikri
Tasek Putra
15072012
Ramadhan Mubarak!


No comments: