16 July 2012

Islam agama wahyu

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Penulis: Abu Faruq Zikri

Sesungguhnya agama Islam dibina dengan wahyu dari Allah Taala, ditunjukkan oleh para utusannya (para Rasul dan Nabi). Allah memelihara agama ini dengan diturunkan rasul dan nabi untuk membimbing umat menuju jalan yang benar.

Maka, Islam bukan didasari dengan semangat dan emosi, tetapi ia berdasarkan wahyu dari Allah. Ia jelas dari apa yang didapati dari Al Quran dan Hadith Nabi Sallallahu alaihiwasallam.

Setiap dari kita pasti akan dipertanyakan tentang amal-amal kita. Semuanya akan dihisab oleh Allah Azzawajal di akhirat kelak.

Rugilah orang yang mengamalkan Islam hanya ikut-ikutan, tidak berilmu dan menyimpang dari jalan-jalan sunnah. Sedangkan yang hak itu jelas lagi terang bersuluh. Manakala yang batil juga sudah dijelaskan oleh nabi junjungan kita.

Nun disana, berapa ramai lagi masyarakat yang masih belum faham akan Islam. Ketika mereka menghendaki kebaikan, yang mereka nampak ialah parti-parti politik Islam. Parti politik Islam dianggap boleh memberikan kebaikan buat Islam.

Saya ambil contoh PAS (Parti Islam Se-Malaysia), sebuah parti politik Islam yang sudah lama ditubuhkan. Ramai rakyat Malaysia yang menginginkan kebaikan menyertai PAS, sedangkan berapa banyak lagi pilihan untuk berbuat kebaikan selain dari menyertai PAS.

Akhirnya, mereka terikut sama bersama beberapa pimpinan PAS, mencaci, mengutuk dan mengaibkan pemerintah di khalayak. Wanauzubillah!

Asalnya mereka menginginkan kebaikan, tetapi akhirnya mereka terjerat dalam kebatilan menegur pemerintah.

Ya, begitu juga UMNO. Ada yang inginkan perjuangan membela bangsa, akhirnya sebahagian dari mereka tidak putus-putus mencari-cari kesalahan di pihak lainnya. Mereka juga terpalit dengan beberapa syubhat yang tidak sepatutnya dilakukan.

Begitulah syubhat demokrasi. Ternyata orang-orang kafir menghendaki umat Islam berpecah belah. Dan orang Islam turut serta membantu mereka.

Tiada kekuatan melainkan kekuatan dari Allah.

Saya doakan agar Malaysia menjadi negara yang aman dan makmur serta pemimpin yang taat kepada Allah.

Sekian,
Zikri
Taman Tasek Putra, Tronoh, Perak.
16072012

silakan baca tentang demokrasi di link http://almanhaj.or.id/content/2672/slash/0





No comments: