10 September 2012

UTM yang dah banyak berubah

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Ketika saya sampai di UTM, dah banyak perubahan yang dilakukan.

Ketika mendengar ucapan Prof Rose (DVC Akademik), jumlah pelajar mencecah 22000, nisbah postgrad dan undergrad hampir 50-50.

Pelajar antarabangsa juga bertambah mendadak. Paling saya terkejut, pelajar Iran ada 2000 lebih di UTM.

Pelajar antarabangsa lain lebih kurang 100 dan 200 lebih bagi setiap negara. Pelajar dari Iran kelihatan selalu berpakaian kurang sopan dan berkelakuan tidak sesuai dengan budaya orang Malaysia. Apa lagi dengan budaya orang Islam.

Alhamdulillah, saya diletakkan di kolej pelajar yang tidak nampak kelibat orang Syiah Iran ini. Beberapa pendapat yangs aya dengar ada orang nak syiah disatukan dengan orang sunnah. MANA MUNGKIN!

Yang pasti, setakat ketibaan saya di sini, saya tidak pernah tahu ada orang Iran solat di surau atau solat Jumaat. Yang saya nampak, ada antara mereka berpelukan atas motor lelaki dan perempuan. Adalagi yang saya nampak pelajar perempuan Iran pakai seluar pendek naik motor.

Kebencian saya pada puak Syiah Iran ini sudah meluap-luapsaat saya dibangku ijazah lagi. Kawan-kawan dari Yemen mengingatkan kami tentang bahaya Syiah yang semakin menjadi-jadi.

*************

Antara yang paling saya suka di Fakulti Kejuruteraan Elektrik ini adalah ramai penyarah-pensyarahnya ittiba' sunnah(mengikut sunnah). Mereka solat jemaah di surau FKE terutama solat Zohor dan Asar(waktu pejabat), menyimpan janggut dan sangat mesra dengan pelajar.

Ketibaan saya di FKE minggu lepas disambut beberapa pensyarah seperti seorang kawan. Mereka mendahulukan salam, berjabat tangan, dan menungu saya di pintu pejabat. Itu adalah salah satu nikmat yang Allah kurniakan dari banyak nikmat yang tidak terhitung.

Semoga kita semua diberkati Allah.

Zikri
UTM.



 

No comments: