13 February 2012

istiqomah cari ilmu agama

Istiqomah menuntut ILMU SYAR'I bukti
IMAN & CINTA kepada ALLAH dan RASUL

dikumpul oleh Abu Aisyah

Diriwayatkan dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu (syar'i), maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Syurga." - [HR. Muslim].
Hendaknya kita sedar bahawa orang yang benar-benar BERIMAN dan CINTA kepada Allah dan Rasul, mereka selalu berusaha melakukan hal-hal yang boleh mendatangkan RIDHA dan CINTA Allah kepadanya. Maka fahamlah kita betapa pentingnya ilmu syar'i kepada orang yang selalu mencarinya kerana Allah akan memudahkan untuknya jalan menuju syurga Allah yang sangat diidam-idamkan oleh setiap orang yang beriman dan bertaqwa. — with Zikri Deen and 49 others.

    • Kerana itu, tidak hairanlah bagi kita Imam Ahmad bin Hambal sanggup berkata:
      “Seseorang lebih memerlukan ilmu (syar'i) melebihi keperluannya kepada makanan dan minuman. Yang demikian itu kerana dia terkadang hanya perlu kepada makan dan mi...num hanya sekali atau dua kali sahaja sementara keperluannya terhadap ilmu sejumlah degup nafasnya.” - [lihat Tahdzibu Madarijis Salikin, Ar-Rasyid].
      ... menunjukkan bahawa seorang yang beriman dan cinta kepada Allah dan Rasul-Nya sangat dahaga kepada ilmu-ilmu syar'i yang dengan rahmat dari Allah jualah seseorang berkemampuan untuk melakukan berbagai amalan yang terbaik (sama ada yang berupa amalan hati, lisan mahupun badan) sehingga tercapai RIDHA dan CINTA ALLAH kepadanya.See More

      February 9 at 4:06pm · LikeUnlike ·  

    • Abu Aisyah Muhammad Shukri

    • Syaikh Abdurrahman As-Sa'di ketika mengomentari hadits di atas berkata:
      "Setiap jalan, baik yang konkrit (jelas & nyata) maupun abstrak yang ditempuh oleh ahlul ilmi sehingga membantunya mendapatkan ilmu, maka ia termasuk ke dalam sabda N...abi, "Barangsiapa menempuh jalan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan menuju Surga." - [lihat Kitab Fatawa As-Sa'diyah, As-Sa'di, 1/623].
      Allah memerintahkan rasul-Nya untuk berdoa dan meminta kepada-Nya agar ditambahkan ilmu yang bermanfaat.
      Allah berfirman,
      Dan Katakanlah: "Ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan." - [Thaha: 114].
      Allah tidak pernah memerintahkan untuk berdoa meminta tambahan terhadap sesuatu kecuali ilmu syar'i. Karena keutamaan, kemuliaan dan kedudukan ilmu itu tinggi di sisi Allah.

  • No comments: